انواع رادیاتور مزایا و معایب هر کدام

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه و با وجود انواع لوله های پلیمری در صنعت تأسیسات میتوان از این لوله ها در سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان استفاده کرد.

با توجه مقررات ملی ساختمان اجرای سیستم لوله کشی سیستم های گرمایشی و سرمایشی به وسیله لوله های پلیمری با جدول مربوطه مشخص می شود. بیشترین موارد مصرف سیستم های لوله کشی پلیمری برای ساختمان های مسکونی سیستم های رادیاتوری گرمایش از کف داکت اسپیلیت و فن کویل است.

با افزایش تکنولوژی های جدید در تأسیسات ساختمان ها استفاده از لوله های پلیمری گسترش بیشتری پیدا کرده است. با توجه به مزایای لوله های پلیمری، استفاده از این لوله ها به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های اقتصادی نیز کمک شایانی کرده است.

استفاده از لوله های پلیمری برای اجرای سیستم لوله کشی سیستم های گرمایشی و سرمایشی باید با توجه به مقررات ملی ساختمان بوده و میزان تحمل دما برای سیستمهای گرمایشی فاکتور مهمی به شمار می آید.

سیستم رادیاتوری

شاید بتوان گفت که استفاده از سیستم رادیاتوری رایج ترین سیستم گرمایشی برای گرمایش ساختمان ها در کشور است.
امروزه انواع مختلفی از رادیاتور در بازار وجود دارد که رادیاتورهای فولادی و آلومینیومی از رایج ترین آنها هستند.

رادیاتور پنلی

این رادیاتورها به دلیل این که در آنها از ورق های فولادی استفاده می شود، همان رادیاتورهای فولادی هستند روش عملکرد این رادیاتورها بدین صورت است که آب گرم در سطح جلو و عقب جریان داشته و فاصله بین دو سطح جلو و عقب با یک یا دو ردیف کنوکتور باعث جریان هوا از پایین به بالا در بین دو سطح شده و باعث گرمایش هوا خواهد شد.

 

رادیاتور پنلی

 

این رادیاتورها در مدلهای مختلفی تولید شده سطح تابش یکنواخت زیبایی و تناسب با اغلب طرح های دکوراتیو و امکان نصب از هر طرف رادیاتور از جمله مزایای این رادیاتورها است.
از جمله معایب این رادیاتورها این است که در صورت سوراخ شدن رادیاتور باید کل پنل تعویض شود و امکان افزایش و یا کاهش ظرفیت گرمایی رادیاتور به پنل وجود ندارد.

رادیاتور پره ای

پره هایی که در کنار هم و به روشهای:
الف) اتصال پرس جوشی
ب) اتصال توسط مهره چپ گرد و راست گرد
ج) بوش جازدنی
به یکدیگر متصل شده تشکیل رادیاتور پره ای را می دهند.

رادیاتور پره ای

 

انواع نمای ساختمان + تصویر

تعداد چند پره تشکیل یک بلوک رادیاتور را می دهند. جنس پره ها می تواند از نوع آلومینیوم و یا فولاد باشد. اما امروزه اکثراً از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. بلوک های رادیاتورهای پره ای ،آلومینیومی امکان کاهش یا افزایش پره و در نتیجه امکان افزایش یا کاهش بار گرمایی بلوک رادیاتور را در پی خواهد داشت.

در این نوع ادیاتورها، امکان تعویض پره های آسیب دیده وجود داشته و مقاومت بیشتری نسبت هر رادیاتورهای فولادی در برابر زنگ زدگی خواهند داشت.

رادیاتور قرنیزی

امروزه رادیاتورهای قرنیزی جایگزین قرنیزهای متداول به کار رفته در ساختمان ها شده و با ظاهر و ابعادی همانند قرنیز استفاده از سیستم گرمایش را نیز در پی خواهد داشت. از ویژگی های این نوع رادیاتورها عدم جاگیری و اشغال فضای محیط آزادی در دکوراسیون داخلی و عدم نیاز مجدد به قرنیز کاری محیط داخلی و اتاق ها است. در رادیاتور قرنیزی پوسته ای آلومینیومی شبیه به قرنیز تولید می شود.

رادیاتور قرنیزی

با توجه به قابلیت شکل پذیری پوشش رنگ مقاومت و سختی آلومینیوم این امکان را به وجود می آورد. که یک رادیاتور طولی در پشت این پوسته قرار گیرد که جنس لوله ها هم مانند پوسته از آلومینیوم است. این روش اغلب به دلیل عدم تغییر در کف سازی در زمان بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

رادیاتورهای لوله ای

این نوع رادیاتورها ساده ترین نوع رادیاتور هستند که از لوله های گالوانیزه یا سیاه در اندازه های مختلف ساخته می شوند و به حالتهای مختلف ممکن است تولید شوند. این رادیاتورها در مصارف خاص از قبیل انباری یا گلخانه استفاده می شود. جنس رادیاتورها می تواند از فولاد آلومینیوم ،چدن شیشه استیل و … باشد.

رادیاتور حوله خشک کن

(الف) انتهای لوله های رفت و برگشت در یک محور به صورت افقی قرار دارند.
ب) ارتفاع زانوی انتهای لوله های رفت و برگشت در ارتفاع ۱۱۰ سانتی متری از زمین قرار دارند.

حوله-خشک-کن

بست های رادیاتور

با توجه به انواع رادیاتورهایی که در بازار وجود دارد بستهای متفاوتی برای بستن و نگه داشتن آنها طراحی شده است.

به طور کلی میتوان بستهای رادیاتور را به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم کرد. همچنین این بستها در دو دسته قابل تنظیم و ثابت وجود دارند.

پرکاربردترین بست رادیاتور مخصوصاً برای رادیاتور آلومینیومی بست قابل تنظیم (پرچمی) است بست های ثابت نیز در بازار وجود داشته و از مقاومت بیشتری نسبت به بست پرچمی برخوردار هستند اما در زمان نصب باید کلیه الزامات آن رعایت شود. زیرا همانند بستهای پرچمی قابلیت تنظیم ندارند.

برای رادیاتورهای پنلی نیز بست های دیواری متفاوتی وجود دارد. در بعضی از مواقع برای جلوگیری از افتادن وزن رادیاتور روی لوله ها و اتصالات از پایه در زیر رادیاتور استفاده می شود. ارتفاع این پایه ها نیز قابل تنظیم هستند.

البته رادیاتورهای پره ای قدیمی فولادی و چدنی چون دارای وزن سنگینی هستند خود دارای پایه مخصوصی بوده که در زیر رادیاتور قرار می گیرند. بعضی از رادیاتورها نیز دارای پایه سر خود هستند.

برای نصب بست پرچمی که اغلب برای رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می شود. نکاتی را باید مدنظر قرار داد

مهمترین نکته ارتفاع رادیاتور از کف تمام شده است که فاصله از کف تمام شده تا زیر رادیاتور بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر خواهد بود. با توجه به درصد بالای انتقال حرارت رادیاتور که به روش همرفت است بایستی فاصله مناسبی بین دیوار و رادیاتور وجود داشته باشد. این فاصله اگر حداقل ۴ سانتی متر باشد راندمان حرارت رادیاتور بالاتر رفته و حتی میزان سیاه شدگی دیوار پشت رادیاتور نیز به حداقل می رسد.

در مرحله اجرای سیستم لوله کشی رادیاتور مجرای ورود و خروج آب گرم در لوله های ساختمان باید دارای فاصله مشخصی از هم باشند که با توجه به نوع رادیاتور این فاصله مشخص ممکن است ۳۵ سانتی متر ۵۰ سانتی متر و یا ۶۰ سانتی متر باشد.

فاصله لوله های رفت و برگشت بر حسب اینکه نوع پخش کننده رادیاتور زمینی رادیاتور دیواری و یا حوله خشک کن باشد به طور متفاوتی اجرا می شود. فاصله بین لوله های رفت و برگشت در کف ۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

امروزه شیرهای مختلفی برای قطع و وصل و کنترل جریان سیال گرم در رادیاتور وجود دارد. در سر راه ورودی آب مدار گرمایش به رادیاتور شیر مخصوصی به نام شیر رادیاتور وجود دارد که در دو نوع ساده کنترل رفتی و ترموستاتیک در بازار عرضه می شود. شیر ترموستاتیک ،رادیاتور با نصب روی مسیر آب گرم ورودی به رادیاتور دبی آب عبوری از رادیاتور را متناسب با مقدار دمایی که در محل نصب رادیاتور پخش شده کنترل می کند.

شیر ترموستاتیک

ضمن این که برای واحدهایی که از پکیج شوفاژ دیواری استفاده میکنند استفاده از این شیرهای ترموستاتیک برای کلیه رادیاتورها مناسب نیست زیرا هنگامی که همه شیرهای ترموستاتیک بسته شود مسیر بایپس پکیج باید باز شود. البته برای جلوگیری از قطع جریان میتوان شیر رادیاتور حوله خشک کن را از نوع معمولی استفاده کرد که در صورت بسته شدن همه شیرها این شیر باز و مدار جریان داشته باشد.

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.